Wystawa

Motywem przewodnim wystawy współczesnej chińskiej kaligrafii jest „wiosna w rozkwicie”. Prezentowany zbiór obejmuje 43 dzieła, stworzone przez członków Stowarzyszenia Kalifgrafów Prowincji Jiangxi.1 Inspiracji poszukali w klasycznej chińskiej literaturze, szczególnie poezji. Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z opisami poszczególnych prac i zwrócenia uwagi na związki między treściami a sposobami ich zapisu.

Zapraszamy do bezpłatnego zwiedzania wystawy w Pawilonie Ekspozycyjno-Dydaktycznym Ogrodu Botanicznego UAM od 27 kwietnia do końca czerwca 2024 roku.

Twórcom dzieł będzie bardzo miło, jeśli uznają je Państwo za warte dłuższej kontemplacji, zrobienia zdjęcia lub selfie. Prosimy jednak o ich niedotykanie i niezbliżanie się z napojami i innymi potencjalnie zagrażającymi im środkami spożywczymi – dzieła powstały na delikatnych materiałach, łatwo ulegają zabrudzeniom i uszkodzeniom.

  1. Region w południowo-wschodniej część Chin, bardzo zróżnicowany krajobrazowo, etnicznie i językowo. ↩︎

Kliknij na miniaturę wybranego dzieła, by przejść do jego opisu:

Pismo pieczęciowe 篆书

Pismo pieczęciowe rozwijało się przez większą część pierwszego tysiąclecia p.n.e. Dzieli się na wielko- i małopieczęciowe. Pierwsze charakteryzuje się jednolitą grubością kresek, skomplikowanymi formami i dużą liczbą zaokrągleń. Drugie stanowi ustandaryzowaną i uproszczoną wersję pisma wielkopieczęciowego – funkcjonowało jako pierwszy ogólnochiński standard pisma.

Pismo kancelaryjne 隶书

Szczyt popularności osiągnęło w czasach dynastii Han (202 p.n.e. – 220 n.e.). Zaokrąglone linie pisma pieczęciowego zastąpione zostały liniami prostymi, co zbliżyło go wyglądem do współczesnego pisma.

Pismo trawiaste 草书

Rozwijane już od czasów dynastii Han umożliwia znacznie szybsze pisanie od pozostałych, ale jest często trudne w odczycie – cechuje się znacznymi uproszczeniami i kreśleniem wielu linii (lub nawet znaków) jednym pociągnięciem pędzla.

Pismo bieżące 行书

Odręczna forma pisma kancelaryjnego. Podobnie jak pismo trawiaste łączy kreski jednym pociągnięciem pędzla, przy jednoczesnym uproszczeniu form i zachowaniu ich czytelności.

Pismo wzorcowe 楷书

Rodzaj pisma, który zastąpił pismo kancelaryjne. Przybrał dojrzałą formę za czasów dynastii Tang (618-907). Jest szeroko wykorzystywany w druku i mediach cyfrowych.